G-Sync چیست

زمانی که برای خرید یک مانیتور و یا یک تلویزیون به بازار می روید مشاهده می کنید که می گویند این دستگاه ، تکنولوژی یا فناوری G-Sync و یا FreeSync راساپورت و پشتیبانی می کند.
شاید از خود بپرسید این تبلیغ به چه معنی است و چه تفاوتی بین مانیتور ها و تلویزیون های جدید که این تکنولوژی ها را پشتیبانی می کنند، با دستگاههای های قدیمی وجود دارد؟
بطور خلاصه این فناوری ها باعث دیده شدن تصاویر یکدست و روان تری برای کسانی که از کامپیوتر و لپ تاپ و تلویزیون خود برای اجرای بازی و گیمینگ استفاده می کنند ،خواهد شد. و مشکل ناهمگامی کارت گرافیک و مانیتور را حل می‌کند

شکل1-G-Sync

G-Sync این فناوری مشکل ناهمگامی کارت گرافیک و مانیتور را حل می‌کند

بخش سخت افزار بازی های رایانه ای یکی از بخش های مشکل علم بوده و دائما در حال پیشرفت می باشد.
یکی از مشکلات مهم این بازی ها ،زمان بازسازی تصاویر در مانیتور (اصطلاح: Refresh Rate) و نیز پاسخ به فرکانس(اصطلاح: Respond Time) است ،که برای یک بازی روان کردن و نداشتن ” پارگی ” یا “لکنت” در تصاویر که در اصطلاح به Screen Tearing معروف است ، موردتوجه است.
Screen Tearing چیست؟
پاره یا بریده شدن صفحه را (Screen Tearing) می‌ گویند.

اگر زمانی که سیگنال های ویدئویی که از کارت گرافیک به مانیتور یا نمایشگر منتقل می شود، با سیگنال های مانیتور سینک نباشد یعنی همخوانی نداشته باشد ، منجر به نمایش خطوط افقی یا پارگی تصویر در یک یا چند مرحله می گردد که به Screen Tearing معروف است (یعنی خطوط صاف اجسام روی تصویر با کمی انحراف نمایش داده می شوند) و لذت انجام بازی ها با کیفیت خوب و مناسب را از کاربران می گیرد. و تصویری شبیه شکل زیر را در بازی مشاهده می کنیم.

شکل2-فناوری G-Sync چیست

فناوری G-Sync چیست

در سال ۲۰۱۳ شرکت انویدیا NVIDIA به فکر حل این مشکل افتاد و تکنولوژی G-Sync را ابداع نمود.
(کمپانی NVIDIA یکی از تولیدکنندگان بزرگ تراشه و کارت گرافیک در دنیاست )
تا نرخ های خروجی کارت گرافیک با مانیتورها یکسان شود و زمان تاخیر را به حداقل برساند.
یعنی با هماهنگ وسینک کردن فریم‌ریت (Refresh Rate) و ریفرش‌ریت (Refresh Rate) باعث حذف چنین اثرات ناخوشایندی برای کاربر شوند تا از بازی لذت بیشتری ببرد.

بنابراین به صورت خلاصه می توان گفت که ، G-Sync از نمایشگر یا مانیتور می‌خواهد که نمایش تصویر فعلی را ادامه دهد تا زمانی که فریم بعدی توسط کارت گرافیک آماده شود و سپس نمایشگر به نمایش آن بپردازد.
نسخه اولیه تکنولوژی G-Sync در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و حداقل کارت گرافیکی آن NVIDIA GeForce GTX 650Ti بود.

NVIDIA

G-Sync تنها یک فناوری نرم افزاری نیست و برای استفاده از آن ما نیازمند یک تراشه-سخت افزاری هستیم. که در قالب یک ماژول به بازار عرضه می گردد.
G-Sync مراقب رسیدن سیگنال ویدئویی از کارت گرافیک به مانیتور می باشد. به عبارتی نمایشگر یا مانیتور را مجبور می‌کند ریفرش‌ریت خود را با فریم‌ریت خروجی دستگاه هماهنگ کند. این کنترل باعث می شود که
همه اجزاء با یکدیگر همگام باشند و ایرادات و مشکلات مربوط به پردازش تصویر مانیتورکاهش پیدا کند.

و انیمیشن‌های داخل بازی شاداب تر و روان‌تر باشند و گیمرهای حرفه ای از بازی های خود لذت بیشتری ببرند.
تا پیش از این، استفاده از فناوری‌ ریفرش‌ریت متغیر یا پویا (Dynamic or Variable Refresh-Rate)

مختص به PC و مانیتور بود و کاربران تلویزیون‌ها و کنسول‌های بازی که فاقد درگاه دیسپلی پورت بودند از مزایای این تکنولوژی محروم بودند. ولی اکنون این فناوری از HDR و HDR 10 پشتیبانی می کند. و تلویزیون های جدید هم می توانند از این فناوری بهره ببرند.

برای استفاده کردن از فناوری G-Sync ما به یک صفحه نمایش که G-Sync را پشتیبانی کند و همچنین یکی از کارت های گرافیک ساخت کمپانی NVIDIA، که آن نیز قابلیت پشتیبانی G-Sync را داشته باشد، نیاز خواهیم داشت. هر مانیتور و یا صفحه نمایشی که از قابلیت G-Sync بهره ببرد، دارای قسمتی است که می تواند با کارت گرافیکی NVIDIA در ارتباط باشد و نرخ فریم را با کارت گرافیک هماهنگ و یکسان کند.
فناوری G-Sync در حال جهانی شدن است و بیشتر کمپانی‌های شناخته شده مانند ایسوس، فیلیپس، بنکیو ، samsung، AOC ، ال جی از این فناوری روی محصولات خود استفاده کرده‌اند.

منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم