بک لایت چیست ؟ backlighting

در مقاله زیر به طور مختصر راجع به بک لایت در تلویزیون های LCD و LED اشاره خواهیم داشت .
در حقیقت تمام تلویزیون های LED (ال ای دی ) در واقع همان LCD های سابق هستند که بجای نور لامپ فلورسنت از ال ای دی بهره می گیرند.

بک لایت چیست ؟
برای تشکیل تصویر در صفحه تلویزیون به نوری در پس زمینه ( backlighting) احتیاج داریم که این نور تاثیر بسزایی در کیفیت تصویر پخش شده دارا می باشد.
در تلویزیون های LCD ( ال سی دی ) از یک نوع لامپ فلورسنت خاص استفاده می کنند که مزایا و معایب مخصوص به خود را داراست. مثلاً قیمت این لامپ ها پایین است که جزو مزایا حساب می شود و اما به دلیل داشتن جیوه در این نوع از لامپ امکان رسیدن نور کامل به همه صفحه تلویزیون مهیا نمی شود . و مصرف برق بالاتری دارد و گرمای بیشتری تولید می کند و نیاز به فضای بزرگتری دارد که اینها جزوه معایب آن به حساب می آید.
با آمدن تکنولوژی های جدید از (LED ) ال ای دی استفاده می شود که هم قیمت پایین تری نسبت به قبل داراست و هم کیفیت بالاتری را دارد .مصرف انرژی کمتری دارد در نتیجه گرمای کمتری نیز دارد . فضای کمتری را می گیرد.

بک لایت چیست ؟

پنل بک لایت (LED BLACKLIGHT )از یک صفحه تشکیل شده است که در روی آن تعدادی ال ای دی نصب شده است.

پنل بک لایت می تواند به خوبی جایگزین پنل های فلورسنت (CCFL BLACKLIGHT ) شود.

شکل1- بک لایت چیست
تفاوت بک لایت در تلویزیون LCD و LED

پس در حقیقت تمام تلویزیون های LED (ال ای دی ) در واقع همان LCD های سابق هستند که بجای نور لامپ فلورسنت از ال ای دی بهره می گیرند.
نحوه قرار گرفتن نوار ال ای دی یا همان بک لایت در تلویزیون به روش ها ی گوناگونی انجام میگیرد . بک لایت سمت چپ و راست صفحه ، بک لایت بالا و پایین صفحه ،بک لایت چهارگانه دور تا دور صفحه و بک لایت کامل (FULL LED BACKLIGHT)

شکل 2 FULL LED BACKLIGHT
بک لایت کامل FULL LED BACKLIGHT

معمولاً وقتی بک لایت خراب می شود ، تصویر قطع می گردد ولی صدا را خواهیم داشت.

source

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم