تلويزيون ۴K چيست و نیزHD

تلويزيون ۴K چيست و چه تفاوتی با تلویزیون(HD)دارد؟
اگر شما هم خبرهای نسل جدید تکنولوژی صفحه نمایش ها را دنبال می کنید حتما بارها عبارت ۴K را شنیده اید. اما سوالی که ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که دقیقا تکنولوژی ۴K چیست و اين تلويزيون ها چه تفاوت‌هایی با تلویزیون های کیفیت بالا (HD) دارد؟

تلويزيون ۴K

شکل- تلويزيون 4K

تلويزيون ۴K

تلویزیون ۴K چیست ؟ بعد از تولید نمایشگرهای LED و ۳D، نسل جدید تلویزیون ها و صفحه نمایش ها وارد بازار شد. امروزه بیشتر برندهای معتبر مانند ال جی ، سونی ، سامسونگ ، پاناسونیک ، توشیبا و … از تلویزیون های ۴K خود رونمایی کردند و با ورود برندهای دیگر به این عرصه، رقابت در تولید تلویزیون ها و صفحه نمایش های ۴K بیش از پیش داغ شده است .
۴کی (به انگلیسی : ۴K) یک وضوح تصویر استاندارد در فیلمبرداری و کارت گرافیک رایانه است.

تعداد پیکسل‌ های فرمت ۴K چهار برابر فرمت فول اچ‌دی است.

اما استاندارد UHD دقیقا سایز ۳۸۴۰×۲۱۶۰ است. در مقایسه با استاندارد قبلی QHD که ۲۵۶۰×۱۴۴۰ بود، ۴K دقیقا سایز و عمقی ۲ برابر رو داره. وضوح این فرمت ۴۰۰۰ پیکسل در هر رزولوشن افقی است. یوتیوب سرویسی است که این فرمت در اون‌ استفاده میشه.

تلویزیون های اچ دی با کیفیت ۱۰۸۰p ؛ رزولوشنی برابر با ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل دارند و در استاندارد تلويزيون ۴K این رزولوشن به ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ پیکسل میرسه.

یعنی رزولوشنی ۴برابر استاندارد ۱۰۸۰p که هم اکنون در تلویزیون های اچ دی و دیسک های بلوری در دسترس است.
تلويزيون ۴K چیست؟

۴K Ultra HD
UHD 4K با وضوح ۳۸۴۰ پیکسل × ۲۱۶۰ پیکسل Line8.3 مگاپیکسل، به نسبت تصویر

( ۱۶:۹) است و یکی از دو رزولوشن ultra high definition television است. که مصرف کننده های تلویزیون رو هدف قرار داده، دیگری UHD 8K است که ۴۳۲۰X7680 پیکسل Lin 33.2 مگاپیکسل است .

UHD 4K دو برابر رزولوشن افقی و عمودی از فرمت HDTV 1080P بیشتر داره ( و در کل چهار برابر پیکسل بیشتر).

اما وضوح Ultra HD 4K چیست؟
همانند وضوح HD وضوح Ultra HD نیز دو مورد رو در بر داره : ۴K و ۸K . وضوح ۴K در واقع با دو برابر کردن وضوح ۱۰۸۰p به دست میاد، هم در طول و هم در عرض. در نتیجه این وضوح برابر با ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسله که برخی از سازندگان اون رو با نماد ۲۱۶۰p نمایش میدهند. این وضوح دقیقا ۴ برابر تعداد پیکسل‌ های ۱۰۸۰p است.
اما وضوح ۸K باز هم وضوح ۴K رو در طول و عرض دو برابر میکنه و در نتیجه وضوح برابر با ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ پیکسل رو ارائه میده. وضوح ۱۶ برابری در ۱۰۸۰p. البته این وضوح هنوز برای کاربری خانگی چندان رواج نیافته .

شکل- وضوح 4K

در تصویر زیر میتونید به سادگی همه اون چه که در بالا گفته شد، کاملا مشخص و روشن ببینید. در این تصویر FHD به معنی Full HD یا‌‌ همان ۱۰۸۰p ‌و SD یا Standard Definition که برابر با ۶۴۰ در ۴۸۰ پیکسل و همان وضوح DVD است رو ببینید. حالا میتونید تفاوت یک تصویر DVD و ۴K رو به سادگی تشخیص بدید.

salambaba

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم