نرخ تازه سازی تصویر

نرخ تازه سازی تصویر یکی از ملاک‌های بررسی توانمندی‌های یک نمایشگر است. اما منظور از نرخ تازه سازی تصاویر چیست و با افزایش یا کاهش آن، نحوه نمایش محتویات در یک مانیتور چه تفاوتی خواهد داشت؟

حین خرید یک مانیتور جدید، معیارهای متعددی را مد نظر قرار می‌دهید. برای بیشتر کاربران، اندازه، رزولوشن و نسبت ابعاد تصویر مهم‌ترین فاکتورها بوده و به دیگر ملا‌ک‌ها همچون نرخ تازه سازی تصویر توجهی ندارند. اما منظور از این فاکتور چیست و چرا باید در زمان خرید یک مانیتور به آن توجه کرد؟ در صورت تلاش برای خرید یک مانیتور گیمینگ، اهمیت توجه به نرخ تازه سازی تصویر دو چندان می‌شود.

نرخ تازه سازی تصویر چیست؟

منظور از نرخ تازه سازی تصویر چیست و چه تفاوتی بین ۶۰، ۱۴۴ و ۲۴۰ هرتز وجود دارد؟

نرخ تازه سازی تصویر

منظور از نرخ تازه سازی تصویر(نرخ رفرش) تعداد دفعاتی است که در هر ثانیه، محتویات یک صفحه نمایش به‌روزرسانی می‌شود. واحد اندازه‌گیری آن هرتز است. به عنوان نمونه، مانیتور دارای نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز به معنی به‌روزرسانی ۶۰ مرتبه‌ای تصویر نمایش داده شده روی آن در ثانیه است. هر چه عدد مربوط به این فاکتور بالاتر باشد، اطلاعات بیشتری در یک واحد زمانی مشخص به شما خواهد رسید. نتیجه، تماشای روان‌تر تحرکات و جابه‌جایی‌ها خواهد بود. این موضوع بیش از همه برای گیمرها دارای اهمیت است.

پایین بودن نرخ تازه سازی تصویر را می‌توان به زمان پایین بودن سرعت اینترنت حین تماشای یک ویدیوی آنلاین تشبیه کرد. در این شرایط، پرش از یک فریم به فریم بعدی بیش از اندازه زمان می‌برد. ویدیو، چیزی به جز یک سری تصاویر به هم پیوسته همراه با صوت نیست، پس وقتی نرخ به‌روزرسانی فریم‌ها پایین است، عکس‌ها با سرعتی آهسته به‌روز شده و به صورت یک سری داده گسسته از هم رویت خواهند شد.

این نرخ در مانیتورهای معمولی ۶۰ هرتز است، اما می‌توان نمایشگری با پشتیبانی از نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتز یا ۲۴۰ هرتز خریداری کرد.

چرا نرخ تازه سازی تصویر دارای اهمیت است؟

پس اگر دوست دارید کیفیت نمایش ویدیوها یا گیم پلی یک بازی بهتر باشد، باید مانیتوری با پشتیبانی از نرخ تازه سازی بالاتر خریداری کنید؟ همیشه اینطور نیست.

عددی که به عنوان نرخ تازه سازی تصویر برای یک نمایشگر مشخص می‌شود، حداکثر میزان پشتیبانی شده توسط آن است. استفاده یا عدم استفاده از این ظرفیت، بستگی به نرخ فریمی برنامه یا بازی اجرا شده در سیستم کامپیوتری دارد. به عبارتی می‌توان آن را به بیشینه سرعت یک خودرو تشبیه کرد، اما ممکن است یک راننده (برنامه)، قادر به رسیدن به آن سرعت حداکثری نباشد. منظور از نرخ فریمی، تعداد فریم‌هایی است که در هر ثانیه به صفحه نمایش ارسال می‌شوند.

اهمیت نرخ تازه سازی تصویر

برای بهره بردن از نرخ تازه سازی تصویر بالاتر در یک مانیتور، کامپیوتر باید داده را با سرعت بیشتری به نمایشگر ارسال کند. در بیشتر اپلیکیشن‌ها همچون پخش‌کننده‌های ویدیو، افزایش نرخ فریمی تغییری در نحوه تعامل با آن‌ها ایجاد نخواهد کرد. فیلم‌های سینمایی در نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه پخش می‌شوند، به همین دلیل در صورت عدم نیاز به یک مانیتور گیمینگ، برای تماشای ویدیو همان صفحه نمایش‌های دارای حداکثر نرخ تازه سازی تصویر ۶۰ فریم نیز کفایت می‌کنند. استفاده از یک مانیتور پشتیبانی‌کننده از نرخ تازه سازی بالاتر، تاثیری در تجربه شما از کار با این دسته برنامه‌ها ایجاد نخواهد کرد.

نرخ تازه سازی تصویر تنها در زمان اجرای بازی‌های ویدیویی اهمیت پیدا می‌کند. داده توسط بازی‌ها در کارت گرافیک تولید شده و سپس به نمایشگر ارسال می‌شود. اگر از یک کارت گرافیک مجزا با توانایی تولید داده با سرعتی بیشتر استفاده کنید، آن‌ها سریع‌تر به دست نمایشگر خواهند رسید. به این ترتیب با افزایش نرخ تازه سازی تصویر در مانیتور، گیم پلی همینطور روانتر و روانتر می‌شود. برخلاف فیلم‌های سینمایی، نرخ فریمی را می‌توان در بازی‌های ویدیویی به ۱۰۰ فریم در ثانیه یا بیشتر رساند.

مشکل Screen Tearing نمایشگر

مشکل Screen Tearing نمایشگر

نرخ فریمی و نرخ تازه سازی تصویر ممکن است متفاوت باشند. نتیجه، بروز یک مشکل متداول در کامپیوترهای مخصوص گیم با نام Screen Tearing است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که نرخ فریمی و سرعتی که کارت گرافیک داده را به مانیتور ارسال می‌کند، بیشتر از حداکثر نرخ تازه سازی پشتیبانی شده توسط آن صفحه نمایش است، به همین دلیل قادر به سازماندهی صحیح آن‌ها نیست. اگر دارای یک کارت گرافیک قوی بوده و بدون پشتیبانی مانیتورتان از نرخ تازه سازی تصویر بالا، نرخ فریمی را در تنظیمات بازی روی مقادیر بالا قرار دهید، مشکل Screen Tearing بروز خواهد کرد. در تصویر بالا به خوبی عواقب بروز چنین اتفاقی را مشاهده می‌کنید. همانطور که از نام مشکل پیداست، به نظر می‌رسد تصویر تکه پاره شده است!

برای جلوگیری از این رخداد، اغلب بازی‌ها نرخ فریمی را بر اساس نمایشگر متصل به کارت گرافیک به صورت خودکار تظیم می‌کنند. در نتیجه در مانیتورهای عادی دارای حداکثر نرخ تازه سازی تصویر ۶۰ هرتز، نرخ فریمی نیز از این میزان فراتر نخواهد رفت. سازندگان کارت‌های گرافیک، برای رفع مشکل Screen Tearing راهکارهایی همچون G-Sync ،V-Sync و Freesync توسعه داده‌اند.


چه کاربری از نرخ رفرش بالا بیشترین نفع را می‌برد؟

همانطور که گفتیم، گیمرها مخاطبان نرخ‌های فریمی بالاتر در کارت‌های گرافیک و نرخ‌های تازه سازی بالاتر در مانیتورها هستند. هر چه بازی به خاطر نوع گیم پلی آن، احتیاج بیشتری به واکنش نشان دادن سریع کاربر داشته باشد، کاربر از افزایش نرخ تازه سازی تصویر نفع بیشتری خواهد بود. به عنوان نمونه می‌توان به اجرای بازی‌های تفنگی اول شخص یا سوم شخص اشاره کرد. در این صورت، اعمالی همچون نشانه‌گیری و فرار از دشمن سریع‌تر صورت می‌گیرند.

نکته بسیار مهم، وابستگی تاثیر نرخ تازه سازی بالا به توانایی چشم هر کاربر است. به عبارتی بسته به دقت چشم هر کاربر، بازخورد متفاوتی از نرخ‌های فریمی بالاتر دریافت خواهد شد.

بعد از مشاهده یک سری فریم توسط چشم، مغز باید هر فریم را یکی بعد از دیگری پردازش کند تا این سری فریم‌های پشت سر هم شبیه به یک ویدیو به نظر برسند. در غیر این صورت، تجریه‌مان چیزی شبیه به تماشای یک سری عکس پشت سر هم خواهد بود. به عبارتی در صورت عدم پردازش سریع توسط مغز، فریم‌ها به جای یک سری داده پیوسته، به صورت یک سری تصویر گسسته درک خواهند شد.

یکی از مهم‌ترین مشکلات تاثیرگذار در کاهش میزان روان بودن گیم پلی، تاخیر بین ارسال ورودی از سوی شما (توسط ماوس و کیبورد) و دریافت ورودی توسط بازی است. در زمان در اختیار داشتن یک مانیتور دارای نرخ تازه سازی تصویر بالاتر، این مشکل نیز رفع خواهد شد.

برای گیمرهای حرفه‌ای، کوچک‌ترین تغییرات دارای اهمیت هستند دستیابی به محیطی ایده‌آل برای اجرای بازی زمانی میسر خواهد بود که مشکلی از نظر صرف هزینه وجود نداشته باشد! برای خرید یک کارت گرافیک پشتیبانی‌کننده از نرخ فریمی بالا و یک مانیتور پشتیبانی‌کننده از نرخ تازه سازی تصویر بالا، باید هزینه‌های گزافی پرداخت کنید. این دو باید در کنار یکدیگر وجود داشته باشند. در صورت داشتن کارت گرافیک خوب در کنار صفحه نمایش عادی، مشکل Screen Tearing بروز خواهد کرد. حین استفاده از یک مانیتور گران قیمت با وجود عادی بودن کارت گرافیک، امکان استفاده از تمام ظرفیت آن وجود ندارد.


آیا افزایش Refresh rate ارزش صرف هزینه دارد؟

یک مانیتور ۲۴٫۵ اینچی با پشتیبانی از رزولوشن فول اچ‌دی و نرخ تازه سازی تصویر ۲۴۰ هرتز حدود ۴۰۰ دلار قیمت دارد. با همین قیمت می‌توانید یک مانیتور ۲۷ اینچی مجهز به رزولوشن کیو اچ‌دی و حداکثر نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتز خریداری کنید. اگر معیار مورد بررسی در این مطلب برایتان اهمیت ندارید، با صرف ۴۰۰ دلار خواهید توانست یک مانیتور ۳۴ اینچی دارای رزولوشن ۴K و حداکثر نرخ تازه سازی تصویر ۶۰ هرتز خریداری کنید.
دیگر بهبودهای سیستم کامپیوتری

می‌توانید این ۴۰۰ دلار را به شیوه‌ای دیگر هزینه کنید. ۱۰۰ دلار را صرف خرید یک مانیتور ارزان کرده و با ۳۰۰ دلار باقیمانده یک کارت گرافیک خوب بخرید. با صرف این میزان هزینه می‌توانید به جای کارت گرافیک ۵۵۰ دلاری GeForce RTX 2070، مدل ۸۰۰ دلاری GeForce RTX 2080 را خریداری کنید. قدرت هر دو پردازشگر گرافیکی نام برده ورای تصور است. با این حال، با خرید مدل RTX 2080 به جای RTX 2070، تعداد هسته‌های CUDA از ۲۳۰۴ مورد به ۲۹۴۴ عدد خواهد رسید. این ارتقا به شما اجازه می‌دهد حین اجرای یک بازی همچون Far Cry 5 در رزولوشن کیو اچ‌دی، نرخ فریمی را از ۸۴ فریم بر ثانیه به ۱۰۵ فریم بر ثانیه افزایش بدهید.

فراموش نکنید اگر حداکثر نرخ تازه سازی تصویر مانیتوری که اکنون در اختیار دارید ۶۰ هرتز است، خرید یک کارت گرافیک بهتر هیچ سودی در بهبود تجربه اجرای بازی‌های ویدیویی توسط شما نخواهد داشت. پیشنهاد ما این است که به جای صرف هزینه زیاد برای خرید مانیتورهای پشتیبانی‌کننده از نرخ ۲۴۰ هرتز، یک نمایشگر ۱۴۴ هرتز خریداری کرده و مبلغ ذخیره شده را صرف خرید یک کارت گرافیک بهتر کنید.
دیگر فاکتورهای مهم برای انتخاب یک مانیتور مناسب

بسته به کاربردهایی که از یک مانیتور دارید، باید به معیارهایی متفاوت حین خرید توجه کنید. اگر تصمیم دارید مانیتور خریداری شده را برای اجرای بازی یا تماشای فیلم در پذیرایی قرار داده و از فاصله‌ای دور به تماشای آن بپردازید، ابعاد، مهم‌ترین فاکتوری است که باید به آن توجه کنید. در صورت کوچک بودن مانیتور در چنین شرایطی، قادر به بهره بردن از رزولوشن یا نرخ تازه سازی بالا نخواهید بود.

اگر مانیتور جدید را برای اهداف عمومی کار با یک سیستم کامپیوتری نیاز دارید، رزولوشن بالاتر برای نمایش شفاف‌تر محتویات، باید معیار اصلی‌تان باشد. اگر قرار است با سیستم کامپیوتری مجهز به یک کارت گرافیک قدرتمند خود به اجرای بازی‌های ویدیویی در نرخ‌های فریمی بالا بپردازید، باید بیشتر ار رزولوشن، به حداکثر نرخ تازه‌سازی آن دقت کنید. بالا بودن رزولوشن در زمان لگ زدن کاراکترهای بازی یا عدم تحرک روان آن‌ها هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

گجت

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم