توقف تولید ال سی دی سامسونگ

تولید ال سی دی سامسونگ تا پایان سال ۲۰۲۰ پایان یافته و غول کره‌ای از این بازار خارج خواهد شد که در ادامه دلیل این تصمیمات را شرح می‌دهیم.
سامسونگ بزرگترین سازنده پنل‌ نمایشگر در دنیاست و از حق نگذریم نمایشگرهای این کمپانی بالاترین کیفیت را دارند. پنل‌های سامسونگ در انوع و ابعاد مختلف تولید شده و در طیف گسترده‌ای از محصولات مصرفی، تجاری و صنعتی بی‌شمار استفاده می‌شوند. اما به زودی شاهد توقف تولید ال سی دی سامسونگ تا قبل از پایان سال ۲۰۲۰ خواهیم بود.

توقف تولید ال سی دی سامسونگ

شکل - توقف تولید ال سی دی سامسونگ

تولید ال سی دی سامسونگ در سال ۲۰۲۰ متوقف می‌شود

اخبار جدید – تولید ال سی دی سامسونگ تا پایان سال ۲۰۲۰ پایان یافته و غول کره‌ای از این بازار خارج خواهد شد .
سامسونگ بزرگترین سازنده پنل‌ نمایشگر در دنیاست و از حق نگذریم نمایشگرهای این کمپانی بالاترین کیفیت را دارند. پنل‌های سامسونگ در انوع و ابعاد مختلف تولید شده و در طیف گسترده‌ای از محصولات مصرفی، تجاری و صنعتی بی‌شمار استفاده می‌شوند. اما به زودی شاهد توقف تولید ال سی دی سامسونگ تا قبل از پایان سال ۲۰۲۰ خواهیم بود.

پنل‌های نمایشگر کریستال مایع یا به اختصار LCD به مدت چند دهه است که تولید و استفاده می‌شوند. از ماشین حساب و مدارهای کنترلی ساده گرفته تا نمایشگرهای گران قیمت و بزرگ، همگی مثالی از موارد کاربرد LCD هستند.

در این بین سازندگان بسیاری پنل‌های نمایشگر کریستال مایع تولید می‌کردند که سامسونگ سرشناس‌ترین آن‌هاست. این کمپانی از همان ابتدای دهه ۱۹۹۰ تولید نمایشگرهای LCD از نوع TFT را آغاز و حال پس از سه دهه پایان می‌دهد.
پنل‌های ال سی دی سامسونگ در کارخانه‌های این کمپانی واقع در کره جنوبی و چین تولید می‌شوند. غول کره‌ای چهار کارخانه تولید LCD دارد که دو عدد در خاک خود و دو کارخانه دیگر نیز در خاک چین هستند.

این کمپانی قرار است تا قبل از پایان سال میلادی جاری خط تولید این نمایشگرها را به دلیل کاهش تقاضا و وفور محصول تولیدی تعطیل کند. البته سامسونگ همه سفارش‌هایی که برای تولید LCD دریافت کرده را تا پایان سال تحویل خریداران خواهد داد.

توقف تولید ال سی دی سامسونگ

سامسونگ پس از پایان تولید LCD، تمرکز خود را معطوف نمایشگرهای نسل جدید نقطه کوانتومی یا همان کوانتوم دات (QD) خود موسوم به QLED می‌کند. از این رو پیشتر یک سرمایه گذاری ۱۱ میلیارد دلاری روی خطوط تولید LCD خود به منظور ارتقا و تغییر آن برای تولید پنل‌های کوانتوم دات انجام داده بود.

در حال حاضر تلویزیون‌های میان رده و اقتصادی‌تر سامسونگ دارای پنل LCD هستند،‌ اما نور پس زمینه آن‌ها توسط یک پنل LED تامین و از این رو به این تلویزیونها دربازار LED گفته می‌شود. با توقف تولید ال سی دی سامسونگ ،‌ این کمپانی احتمالا در تلویزیون‌های میان رده خود از پنل‌های OLED استفاده می‌کند و تلویزیون‌های بالا رده یا اصطلاحا پریمیوم آن نیز پنل QLED دارند.

این کمپانی همچنین از تلویزیون‌های بزرگ ابعاد میکرو LED نیز رونمایی کرد که در آن چند میلیون دیود LED بسیار ریز پیکسل‌ها را تشکیل می‌دهند (هر پیکسل از سه رنگ تشکیل می‌شود) و کیفیتی فرای تصور دارند. البته تلویزیون‌های نانو ال ای دی فعلی از ۷۵ تا ۱۵۰ اینچ بوده که ابعاد بسیار بزرگی دارند و باید تا زمان عرضه آن‌ها در ابعاد معمول‌تر صبر کرد. پنل‌های نانو LED در مقایسه با پنل‌های OLED درخشان‌تر و روشن‌تر، کم مصرف‌تر و باریک‌تر هستند، ضمن اینکه رنگ سیاه را تیره‌تر نمایش داده و دامنه دید کاملی دارند. طول عمر آن‌ها نیز از پنل‌های OLED بسیار بیشتر است.

فناوری به نام NanoCell

البته تلویزیون‌های کوانتوم دات فعلی نیز پنل LCD دارند که با یک لایه نازک کوانتوم دات پوشیده می‌شود. با توقف تولید LCD،‌ در تلویزیون‌های بالا رده کوانتوم دات از پنل OLED استفاده می‌شود که با فیلتر کوانتوم دات پوشیده می‌شوند. این ترکیب که مزایای تلویزیون‌های OLED و QLED را در آن واحد دارد، سبب افزایش به شدت چشمگیر تصویر می‌شود. البته سامسونگ تقریبا ۵ سال پیش تولید پنل‌های بزرگ OLED را متوقف و در حال حاضر بازار OLED در دستان ال جی است،‌ با این حال سامسونگ قصد بازگشت دوباره به تولید آن‌ها را دارد.

از سوی دیگر سامسونگ اخیرا به فناوری جدیدی برای نمایشگرهای QD دست یافته که به کمک آن می‌توان پنل‌های کوانتوم دات با قابلیت ساطع کردن نور ساخت و بدین ترتیب دیگر حتی نیازی به پنل OLED در این نمایشگرها نیست. ضمن اینکه پنل کوانتوم دات جدید از ترکیب ایندیوم فسفید ساخته شده که برخلاف نمونه‌های قدیمی‌تر پنل کوانتوم دات که از جنس کادمیوم بوده و سمی هستند، پنل‌های جدید بی خطر بوده و دوست دار محیط زیست محسوب می‌شوند. پنل‌های جدید مصرف برقشان ۲۱.۴ درصد کمتر است و یک میلیون ساعت (بیش از ۱۱۴ سال) عمر دارند.

ناگفته نماند پیشتر ال جی نیز از تصمیم خود برای توقف تولید پنل LCD تا پایان ۲۰۲۰ خبر داده بود. ال جی نیز یک فناوری به نام NanoCell دارد که مشابه QLED سامسونگ است. تلویزیون‌های NanoCell نیز یک پنل LCD از نوع IPS دارند که با توقف تولید آن‌ها، در تلویزیون‌های پریمیوم ال جی نیز شاهد ترکیب پنل OLED و لایه کوانتومی خواهیم بود. احتمالا پنل‌های IPS از تلویزیون‌های میان رده و اقتصادی ال جی نیز حذف و پنل OLED جای آن را خواهد گرفت.

حتی در صورتی که این دو غول کره‌ای برای محصولات خود به پنل LCD نیاز داشته باشند، می‌توانند آن را از سازندگان دیگر خریداری کنند. مثلا سامسونگ برای تولید LCD در کمپانی‌های شارپ و CSOT (کمپانی سازنده پنل LCD متعلق به TCL) سرمایه گذاری کرده و در صورت نیاز به پنل‌های مذکور، می‌تواند آن‌ها را از دیگر سازندگان تامین و خط تولید خود را صرف تولید پنل‌های قدیمی نکنند.

source

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم